Regeneracja zacisków hamulcowych – na czym polega?
Data publikacji 20 października 2021
Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych układów w samochodzie, czy też innych pojazdach poruszających się na drogach. To jest bezpieczeństwo użytkownika jak i wszystkich wokół, także o tak ważnym systemie nie możemy zapominać. Systematyczne kontrolowanie samochodu jest wręcz zalecane, nie kosztuje to majątku a jest pewność że pojazd którym się poruszamy jest w pełni bezpieczny, a jego eksploatacja nie zagraża nikomu.
Systematyczność jest najważniejsza, regularna kontrola stanu hamulców to podstawa przed wyruszeniem w jakąkolwiek trasę. Na podzespołach odpowiadających za hamowanie pojazdu, jego przyczepności do podłoża czyli oponach jest najważniejsze. Nie sztuką jest rozpędzić pojazd a mieć czym go zahamować – mało kto w ten sposób podchodzi do tematu bezpieczeństwa na drodze. Wymiana tarcz hamulcowych jak i klocków nie może się opierać na oszczędzaniu, ze względu na to że bez hamulca nie zrobimy nic za kierownicą. Cena w tym wypadku idzie mocno w parze z jakością wykonania jak i wytrzymałością hamulców. Tanie zamienniki potrafią się nadmiernie przegrzewać, oznaką takiej sytuacji jest twardy pedał hamulca gdzie pomimo próby hamowania samochód wciąż pędzi.
Wysoka temperatura, która panuje podczas hamowania przyśpiesza zużycie się zacisków hamulcowych. Dzięki nim klocki przesuwają się w stronę tarczy naciskając ją, działa to na zasadzie prasy a tarcza hamulcowa która się kręci pod wpływem nacisku z boku klocków hamulcowych zaczyna zwalniać. Im cieplej jest przy kołach, tym bardziej cierpi zacisk hamulcowy. Montując tanie hamulce musimy się liczyć, że prędzej czy później zacisk się przegrzeje i rozcieknie, a wtedy kończy się to już o wiele bardziej kosztownym serwisie. Pomimo wymiany podzespołów hamulcowych, musimy doliczyć regenerację zacisków hamulcowych. Czynność ta musi być wykonywana w bardzo sterylnych warunkach, a koszta są o wiele większe niż możemy się spodziewać. W mechanice pojazdowej oszczędzając na częściach czy na robociźnie, często musimy robić to dwa razy – to sprawdza się w 90% przypadków. Dobrze wykonana regeneracja zacisków hamulcowych polega na weryfikacji stanu zacisku. Jeśli jest dobry to następuje wymiana wszystkich możliwych uszczelniaczy, łącznie z prowadnicami. Praca ta jest bardzo pracochłonna i wymaga od mechanika doświadczenia, co za tym idzie na pewno nie będzie tanio. Ważne jest po naprawie, by cały układ odpowiednio odpowietrzyć i przede wszystkim dotrzeć hamulce do klocków by się odpowiednio „ułożyły”. Po takim zabiegu mamy pewność, że na pewno dojedziemy do celu a w awaryjnej sytuacji zahamujemy i wszystko zadziała odpowiednio.